Branding met Snapchat
Met meer dan 200 miljoen gebruikers en 400 snaps per dag is Snapchat inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch is de kans groot dat je zelf geen gebruik maakt van deze populaire applicatie. De meeste actieve gebruikers van Snapchat (56%) zijn tussen de 15 en 19 jaar. Van alle mensen boven de 40 gebruikt nog geen 1% de applicatie.
Hoe werkt Snapchat?
Met de Snapchat applicatie op je smartphone kun je foto’s en filmpjes sturen naar je vrienden. Deze zijn nadat ze geopend worden een beperkte tijd (maximaal 10 seconden) zichtbaar. De tijdelijke weergave heeft zo zijn charme, hierdoor worden gebruikers uitgedaagd om niet te lang na de denken over het nemen van een foto of video en mag deze dus spontaan, lelijk en saai zijn.
Een belangrijk element van Snapchat is dat de genomen foto’s en video’s versiert kunnen worden met (plaatsgebonden) stickers en emoticons. Ook kan je, vanwege de gezichtherkenning in de software, video’s en foto’s maken met grappige gezichten en animaties.
Snapchat Geofilters
Snapchat staat toe, en stimuleert, dat individuele personen en bedrijven eigen Geofilters maken en toevoegen op Snapchat. De realisatie van Geofilters zijn te verdelen in twee groepen:
Community
Indivuduele kunstenaars en ontwerpers worden aangemoedigd om Snapchat Geofilters te maken voor plaatselijke bezienswaardigheid of andere belangrijke gebouwen of locaties. Belangrijk is dat bij deze optie geen logo’s of handelsmerken zijn toegestaan.
On-Demand
Dit is een een betaalde optie. Deze optie is voor bedrijven en particulieren die een eigen Snapchat Geofilter willen toevoegen op een specifieke locatie. Dit kan bijvoorbeeld een logo zijn maar ook een andere vorm van reclame. Handelsmerken en logo’s zijn toegestaan.
Deze laatste groep biedt bedrijven de kans om aan te sluiten bij een jonge doelgroep en op een leuke manier bekendheid te creëren.